torsdag 8 september 2011

Lax med ugnsrostade rotfrukter

Jag gjorde en grymt god matträtt i dag som jag hittade på någon matlagningsapp i min iphone som jag bara måste tipsa er om! Superenkelt och väldigt gott!



Ingredienser: (4 pers)

2 msk olivolja
2 msk flingsalt
peppar
salt
timjan
4 laxfiléer (vet ni vad jag menar med "dragspelslax"?)
4 stora rotfrukter
5 morötter
en ask vildtomater (olikfärgade små tomater)
2 dl mini-keso
8 msk pesto
blandade nötter
1 lime


Tillagning:

Börja med att skala rotfrukterna och skär dem till lagom stora stavar och lägg i en ugnsform tillsammans med vildtomaterna. På med flingsalt, olivolja och timjan och så in i mitten av ugnen på 200 C i 30-35 min.
Lägg laxen i en annan ugnsform och salta och peppra efter behag. Sätt in strax ovaför rotfrukterna i ugnen. Är laxen tinad tar det 15 min, är den fryst tar det 30 min. (Jag körde på fryst, gick hur bra som helst). När halva tiden ha gått, vänd på laxfiléerna och salta och peppra.
Under tiden kan du blanda keson och peston till en grymt god sås! Torrosta nötterna i en stekpanna och häll upp i en skål.Gör fyra klyftor av limen.


Det var väl inte så krångligt? ;) Relativt snabbt, väldigt nyttigt och en massa omega3 från laxen! Kan det bli bättre? ;)

Måste ge 5 av 5 stjärnor till den hä rätten :)




God natt sötisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Tack för din kommentar! ♥